Mainos: Järjestä iloiset ja mutkattomat häät maalaisromantiikan sydämessä
Mainos: Hae mukaan ja voita Dazzling Deluxe -hääpuku omaksesi!
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Kuva Annika Niemi
Karllundin Kivinavetta, Toijala 70 henkilöä13 000 €
– Juhlista jää voimakkaimmin mieleen tunnelma ja kokonaisuus, eivät pienet asiat, Aada summaa.
Aadan ja Bertwinin kolmikielisiä syyshäitä juhlittiin maalaisromanttisessa kivinavetassa keskiyön pikkutunneille asti. Hääparilla oli heti alusta asti hyvin samankaltainen ajatus siitä, millaiset häät he haluaisivat.— Lähdimme liikkeelle 8000 euron budjetilla, mutta huomasimme puolen vuoden sisällä, että se ei tule riittämään. Emme olleet osanneet huomioon häiden lukuisia pieniä kustannuksia, kuten huntua, meikkejä, jääkaapin vuokraa, autonpesua tai hääseurueen kravatteja. Lisäksi löysimme täydellisen juhlapaikan, jonka edessä budjetti jousti.
Aada ja Bertwin korottivat hääbudjetin 12 000 euroon, jonka perusteella he tekivät puolentoista vuoden säästösuunnitelman. Ennakointi oli tärkeää, sillä he maksoivat häät itse.
— Olin yllättynyt siitä, kuinka paljon rahaa häihin menee! Bertwinillä oli vielä vähemmän käsitystä siitä, että mitä häät yleensä maksavat. Lopullinen budjetti tuli hänelle vähän järkytyksenä, Aada naurahtaa.
— Rahaa voisi aina käyttää johonkin muuhunkin, mutta emme halunneet muuttaa mitään. Meille oli selvää millaiset häät haluamme.
Juhlapaikan lisäksi hääpari halusi satsata ruokailuun, juomatarjoiluihin ja valokuvaajaan.
— Hääpukua etsiessä ajattelin ensin, että halvempi olisi hyvä, mutta ihastuin kalliimpaan mekkoon, joten valitsimme sen!
Hääpari pihisti kutsuissa ja paperituotteissa tekemällä ne itse. Pöytäkukat tehtiin floristilta tilatuista nipuista sekä ruokakauppojen alennusmyynneistä ostetuilla kukilla. Bertwin rakensi juhliin sisustustikkaat ja puisia laatikoita koristeiksi. Kukkakransseja ja tekokasviköynnöksiä hääpari sai lainaan ystäviensä kuukautta aikaisemmin olleista häistä. Aada muistuttaa, että juhlista jää voimakkaimmin mieleen tunnelma ja kokonaisuus, ei pienet asiat.
— Me halusimme kankaiset lautasliinat, mutta ne olivat hankittuna tai vuokrattuna melko arvokkaita, joten päädyimme paperisiin liinoihin. Kun oli aika tilata liinat, paksummat kertakäyttöliinat olivat loppu, joten jouduimme ostamaan tilalle tavalliset paperiliinat. Aikanaan se harmitti, mutta jälkikäteen sitä ei ole miettinyt laisinkaan. Ja säästimme huimasti!
Säästöä syntyi myös huolellisesta suunnittelusta. Kun isot linjat lyötiin lukkoon aikaisin ja hankinnat tehtiin tarkkaan harkiten, hutiostoja ei juurikaan tullut.
Palveluntarjoajien kartoitus ja kilpailutus antoi Aadalle ja Bertwinille hyvän näkymän siitä, millaista ja minkä hintaista palvelua on tarjolla.
— Hinnan lisäksi kiinnitimme huomiota kommunikointiin ja kemiaan. Meille oli tärkeää, että kaikki hoituisi sujuvasti, ja että voisimme luottaa palveluun. Hälyttävää oli, jos vastaukset tulivat hitaasti ja olivat puutteellisia.
Parhaiten mieleen piirtyivät ne ammattilaiset, jotka olivat täysillä mukana toteuttamassa unelmien päivää. Parin muistoihin on painunut aivan erityisen hyvin häiden valokuvaaja, jonka työskentelyä lapset tykkäsivät seurata. Upeat valokuvat olivat jokaisen euron arvoiset.
— Tuntuuhan häiden kokonaisbudjetti isolta summalta rahaa, mutta saimme juuri sellaiset häät kuin halusimme. Vaikka Bertwin on yleensä todella tarkka rahankäytöstä, hänkin on ollut tyytyväinen siihen, että päätimme panostaa.Aada haluaa rohkaista jokaista hääparia tekemään omannäköiset juhlat juuri sellaisella budjetilla, joka heille sopii.— Jos se on teidän juttu, siinä ei voi olla mitään väärää!
Lue Häät.fistä myös Aadan vinkkejä hääbudjetin rakentamiseen.
Juttu sarjassa pääset Aadan ja Bertwinin hääjuhlien lisäksi kurkkaamaan kahden eri budjetin häihin. Ja luet myös niistä parin kokemukset ja vinkit häiden suunnitteluun.
Linda & Emil järjestivät 110 henkilölle hääjuhlat Portugalissa 65 000 €:lla. Lue täältä
Nooran & Kallen häitä juhli noin 40 henkilöä, hääbudjetin ollessa 6 600 € Lue täältä
Teksti Mia MakkonenKuvat Annika Niemi
Juttu on julkaistu aiemmin Häät-lehden numerossa 1/2022.
Apua oman hääbudjetin laadintaan saat Häät.fin Hääpolulta, jossa voit luoda henkilökohtaisen budjettilaskurin.
Lisää luettavaa häiden raha-asioista Häät.fistä.
Uusimman Häät-lehden voi lukea ja tutustua sisältöön kätevästi näköislehtenä Issuu.comissa.
Muokattu: 14.8.2024
Kaisan ja Valtterin häät järjestettiin lumen keskelle rennoin ottein.
Hääbudjetin ensiaskeleet lähtivät liikkeelle säästösuunnitelman laatimisella. Oona ja Kalle miett...
Hääaparin mielestä hääpäivään liittyy muutenkin niin paljon jännitystä, että kaiken stressin minimoi...
Pinjan ja Leon voimakas rakkaus kantaa yhdessä yli koettelemusten.
Jaana ja Petteri valitsivat talvihäihinsä Savutuvan Apajalla siksi, että heidän mielestään paikka on...
Eva ja Aleksi halusivat järjestää häät oman pihan puutarhassa hillittömässä kukkaloistossa.
Kuva Filmaattiset
Unelmahäät vie katsojat seuraamaan suomalaisia rakkaustarinoita ja niiden huipennusta, hääparien unelmien hääpäivää. Ohjelmaan etsitään parhaillaan uusia ihastuttavia pareja.
Satumainen kulttisarja Unelmahäät on aito kuvaus suomalaisesta yhteiskunnasta häiden kautta. Sarjassa seurataan aitiopaikalta hääjuhlien valmisteluja ja sanotaan tahdon kautta maan aina Hangosta Ivaloon, ulkomaita unohtamatta.
Hae mukaan
Ohjelma on ollut dokumentoimassa suomalaisia hääunelmia jo 20 vuoden ajan! Filmaattiset tuotti 2004 alkaen kaikkien suomalaisten hääohjelmien äitiä eli Satuhäät-sarjaa romanttisten tositarinoiden nälkäisille.
Pisimpään lähes yhtäjaksoisesti Suomessa esitetty ja edelleen tuotannossa oleva realitysarja vaihtui 2016 Satuhäistä Unelmahäiksi ja Ylen kanavat TV5:ksi.
Kiinnostus suomalaisiin häihin ja aitoihin rakkaustarinoihin ei ole hiipunut, ja tänä vuonna kuvataan taas uutta rakkauden täyteistä tuotantokautta. Jo vuosien ajan suomalaisia ihastuttanut Unelmahäät-sarja etsiikin nyt uusia pareja tulevalle kaudelle.
Oletko sinä menossa naimisiin? Jaa onnesi ja rakkaustarinasi muiden suomalaisten kanssa ja hae mukaan!
Suomalaisten hääohjelmien äiti täyttää 20 vuotta. Sarjan ensimmäinen kausi esitettiin vuonna 2005 Yle TV2:ssa. Vielä siinä vaiheessa tekijät eivät osanneet kuvitella, että oli syntynyt kaikkien suomalaisten hääohjelmien äiti, joka jatkuisi kaksi vuosikymmentä.
Jos teidän häitänne vietetään tänä tai ensi vuonna 2025, hae mukaan! Uskaltaisitko sinä sanoa tahdon kameroiden edessä? Unelmahäiden uutta kautta kuvataan parasta aikaa. Kiinnostuitko? Katso video täällä >>
Täytä helppo hakemus
Voit myös ilmiantaa onnensa kukkuloilla oleva sukulaisesi, ystäväsi tai jonkun muun tutun. Kerro meille ja vinkkaa hausta heille ja tee näin ikimuistoinen ystävänpalvelus koko suomalaiselle tv-kansalle!
ARTIKKELI ON MAINOSSISÄLTÖÄ, yhteistyössä FILMAATTISET
Muokattu: 9.8.2024
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.