Häät.fi uudistui! Jatka etusivulle tästä
Uusia ominaisuuksia tulossa pian, lue lisää
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Kondiittorimestari Eero Paulamäki Karl Fazer Cafésta Helsingin Kluuvikadulta kertoo, että perinteinen mansikkakakku pitää vielä pitkään pintansa häiden suosikki hääkakkuna, mutta hääparien uskallus kokeilla uutta ja erilaista on viime vuosina kasvanut.
– Tällä hetkellä pinnalla ovat tutut ja puhtaat maut sekä kotimaiset raaka-aineet, kuten suomalaiset marjat. Suklaa on vuodesta toiseen kestosuosikki niin tummana, maitosuklaisena kuin valkoisenakin. Hääparit arvostavat alusta alkaen käsin tehtyjä hääkakkuja, ja vaatimustaso kakkujen suhteen on nousussa, Eero Paulamäki kuvailee.
– Myös gluteenittomuus on nyt hyvin vahvasti esillä, minkä vuoksi monet kakkumme ovat toteutettavissa gluteenittomina. Enää ei ole sitä meininkiä, että erikoisruokavaliota noudattavat ohjataan jostain nurkasta noutamaan jotain erilaista kuin kaikilla muilla, Eero Paulamäki lisää.
Eero Paulamäki ennustaa, että seuraavan trendin tuovan mukanaan kookoksen sekä mausteet myös kakkuihin ja leivonnaisiin.
– Kurkumaa ja sahramia on käytetty jo pitkään Pariisin konditorioissa, ja nyt trendi alkaa vähitellen kolkutella myös Suomen rajoja. – Kakkujen kanssa trendit etenevät usein hitaasti. Vieraille halutaan aina tarjota varmoja ja kaikkien rakastamia vaihtoehtoja. Häiden menuvalintoja saattaa ohjata jopa yhden sukulaisen mieltymättömyys jotain ruoka-ainetta kohtaan, vaikka itselle se olisi suuri herkku, kertoo Eero Paulamäki.
Kondiittorimestari Eero Paulamäki suosittelee kontaktoimaan haluamaansa konditoriaa jo silloin, kun hääpaikka ja juhlan päivämäärä ovat tiedossa. Tuolloin ei vielä tarvitse tietää kakun makua, raaka-aineita tai ulkonäköä, vaan se, mistä konditoriasta kakun haluaa.
– Kesän kiireisinä hääviikonloppuina kondiittorit voivat valmistaa vain tietyn määrän käsin tehtyjä kakkuja, minkä vuoksi ajoissa varaaminen on tärkeää, Eero Paulamäki perustelee.
Eero Paulamäki vinkkaa myös, että kun hääkakun makuja ryhtyy miettimään, olisi hyvä tietää mitä muuta häissä syödään. Tuhdille pääruualle kannattaa valita keveä kakku ja päinvastoin.
Valintaa helpottaa myös yhdessä tehty pohdinta, mistä me pidämme. Suklaasta ja marjoista?
– Jos hääparin makumieltymykset eroavat kovasti toisistaan, kakkuja voidaan tehdä vaikka kaksi eri makuista. Muista kuitenkin, että silloin kannattaa tilata 1,5 kertainen määrä kakkua, jotta jokainen vieras varmasti saa haluamaansa makua, Eero Paulamäki vinkkaa.
Muokattu: 21.8.2023
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.