Häät.fi uudistui! Jatka etusivulle tästä
Uusia ominaisuuksia tulossa pian, lue lisää
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Hääjärjestelyihin käytetään nykyään aikaisempaa enemmän sekä rahaa että ulkopuolisten ammattilaisten apua. Helsingin häämessuilla 2012 tehdyn kyselyn mukaan yli viidennes morsisupareista käyttää häihinsä yli 10 000 euroa. Tämä käy ilmi kyselystä, jonka muun muassa kulutusluottoja myöntävä rahoitusyhtiö Santander Consumer Finance teki. Santanderin kyselyn mukaan puolet vastaajista aikoo käyttää häihinsä 5 000–10 000 euroa. 21 prosenttia vastaajista aikoo käyttää häihinsä 10 000–15 000 euroa, ja 17 prosenttia 0–5 000 euroa. 13 prosenttia vastaajista arvioi käyttävänsä peräti 15 000-30 000 euroa.
- Suurin menoerä on yleensä ruoka- ja juomatarjoilu. Hinnat ovat nousseet jonkin verran, mutta toisaalta häihin myös panostetaan nykyään eri tavalla. Eihän kukaan halua tehdä kompromisseja häidensä suhteen ja sitten murehtia jälkeenpäin, että juhlat eivät sittenkään olleet sellaiset kuin olisi haluttu, hääsuunnittelija Eija Holmberg-Lehto sanoo.
Vaikka hääjuhlassa kunnioitetaankin perinteitä, laskun maksamisessa ne unohdetaan. Morsiamen vanhempien sijasta häät maksaa nykyään hääpari itse. Santanderin kyselyn mukaan noin puolet 5 000–10 000 euron budjetin varanneista hääpareista suunnittelee ulkopuolisen rahoituksen ottamista. Hääsuunnittelija Eija Holmberg-Lehtoa luvut eivät yllätä. – Häät ovat iso menoerä. Osa hääpareista varmasti pyrkii maksamaan juhlat säästöistään, mutta harvalla on kymppitonnia takataskussaan. Pääasia, että hääpari pystyy maksamaan laskut ja saa sellaisen juhlan kuin haluaakin.
Nousevana trendinä on ulkopuolisen avun käyttäminen häiden järjestämisessä.
– Häiden järjestämiseen liittyvien palveluiden tarjonta on kasvanut viime vuosien aikana ja sitä myötä on lisääntynyt myös kysyntä. Kukat, tarjoilu, musiikki, ohjelma ja kaikki pienet yksityiskohdat vaativat paljon työtä, ääsuunnittelija Eija Holmberg-Lehto kertoo. Ylivoimaisesti yleisin syy ulkopuolisen avun palkkaamiseen on ajan puute. Häistä halutaan täydelliset, mutta oma aika ei välttämättä riitä kaiken järjestämiseen, eikä perhettä haluta vaivata. – Hääleikkien järjestämisen sijasta hääjuhlaa varten saatetaan palkata ohjelmatuottaja. Tai sitten mukaan otetaan hääsuunnittelija, joka pitää paketin kasassa ja tarvittaessa toimii tilaisuudessa kaason, bestmanin ja seremoniamestarin tukena. Kuva Muotimessujen Juhlapukunäytöksestä 2012, Suomen Messut
Muokattu: 1.9.2017
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.