Mainos: Vinkit onnistuneeseen vierailuun Tampereen Häämessuillle 1.–2.2.
Äänestä Vuoden Hääkuva 2025 ja voit voittaa Festive-timanttikorun
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Pukusuunnittelija ja aiemmin myös hääpukuliikettä pitänyt yrittäjä Aurora Raiskinen pohtii väitteitä ja vastaväitteitä siitä, miksi netistä tilataan pukuja. Osa edullisten häämekkojen nettitilaamiseen liittyvistä väitteistä on totta ja osa silkkaa tietämättömyyttä. Aurora ei kirjoituksessaan tuomitse kenenkään valintoja, mutta toivoo voivansa antaa tietoa ja oikoa väärinkäsityksiä, jotka liittyvät morsiuspuvun hankintaan.
Aika monessa netin keskusteluryhmässä otetaan sotaisasti tämä kanta, ja heti perään ilmoitetaan, ettei haluta käyttää tonnia yhden päivän vaatteeseen. Ymmärrän tämän oikein hyvin, mutta tulee olo, ettei ole lähtökohtaisesti edes käyty ovella kurkkaamassa, vaan oletetaan kaikkien hääpukuliikkeiden merkkipukujen hipovan nelinumeroisia summia.
Asia ei nyt ole aivan näin. Toki monesta puvusta saa pulittaa sen tontun, mutta valtaosa ihan uutukaisista merkkipuvuista on keskihinnoiltaan 500–800 euroa. Vähän liikkeestä riippuen, uutta mekkoa voi hyvinkin onnistua saamaan liikkeestä jopa 300 euron panostuksella. Mikäli tuuri käy ja on oikeaan aikaan liikkeellä, rekistä voi saada sovituspuvun hyvinkin puoleen hintaan.
Entäpä sitten käytetty puku? Helsingissä on mm. Lovebirds, ja messukauden aikaan messujen yhteyksissä pidetään usein Jotain Käytettyä - pop up, joissa voi käydä sovittelemassa useita pukuja, varmistua istuvuudesta ja laadusta ennen ostopäätöstä. Toki Facebookin ja hääsivujen kirppiksiltä voi myös löytää juuri oikean puvun hyvin edulliseen hintaan. Käytetty puku on ollut kuitenkin vain kerran - ehkä kahdesti päällä, joten se ei juuri ole kulunut tai nuhjaantunut. Hinnat lähtevät satasesta ylöspäin, joten vaihtoehtoja on!
Merkkipuku pitää myös hyvin arvonsa, ja aika moni morsiamista myykin aarteensa häiden jälkeen. Harvemman komerot kestävät ison hääpuvun säilytystä pidemmän aikaa, joten kierrätys eteenpäin alkaa kutkuttamaan ennemmin tai myöhemmin. Hyvästä puvusta saa helposti lähes puolet alkuperäisestä arvostaan myydessä takaisin, jos ei viivyttele myyntiä liian pitkään. Nettipuku taas voi olla vaikea käytön jälleen myydä.
Merkkipukujen myynnin takana on tiukat säännöt, ja tärkein niistä on se, ettei niitä saa koskaan myydä netin kautta. Omille sivuille voi laittaa puvun kuvaa ja hintaa, mutta jos hinta tipahtaa alle annettujen normien, raippaa tulee. Jos sen teet, menetät edustusoikeudet välittömästi. Se on fakta, jota yksikään hääpukuliike ei tohdi lähteä rikkomaan.
Miksi sitten samoja kuvia näkyy kivijalkaliikkeiden ja nettiputiikkien sivuilla? Se on ihan yksinkertainen juttu nimeltä kuvavarkaus. Valtaosa verkkokaupoista ihan tyynesti käy pöllimässä merkkien pukukuvia, länttää ne sitten sivuilleen, ja ihan pokkana myy kolttua omanaan. Kuluttaja ei välttämättä osaa kyseenalaistaa tilannetta. Hän ei tiedä, että tilatessaan kuvan puvun netistä, jota sovitti juuri liikkeessä, postiin putkahtaakin jotain ihan muuta. Lähes 98 % netissä halvalla myytävistä puvuista on kopioita.
Parhaimmillaan, kun itselläni vielä oli kivijalkaputiikki, saatoin viikon aikana ottaa viidesti yhteyttä jonkin merkin agenttiin, ja huomauttaa kun taas löytyi (kotimainenkin) verkkokauppa, jossa oli oman edustusmerkin kuvia. Ei muuten ole kovin kiva tilanne. Yhdessä tällaisessa tilanteessa kävi surku uuden nettikaupan aloittanutta yrittäjää kohtaan. Aloitusviikolla useamman merkin edustajat huomauttivat laittomista kuvista, ja verkkokauppias joutui poistamaan ne valikoimastaan - jäljelle jäi vain kolme pukua. Hän ei ollut tiennyt myyvänsä kopioita, koska tehdas Kiinassa ei ollut sitä kertonut.
Toisekseen, kopiopukujen istuvuus on vähän toista luokkaa, kun alkuperäisten. Mittasuhteet voivat olla jotain hyvin mielenkiintoista, ja niistä on jätetty tukirakenteita rankalla kädellä pois. Myöskään materiaalit eivät ole vertailukelpoisia alkuperäisen kanssa. Parhaimmin tämä näkyy erityisesti satiinien, pitsien ja organtzapukujen kanssa. Nettipuvuissa nämä ovat usein hurjan liruja, ryhdittömiä ja muovisen kiiltäviä. Pitsit taas tuppaavat olla kovia tai raapivia.
Totta ja tarua samalla kertaa. Kiina on yksi maailman suurimmista hääpukujen tuottajamaista. Siitä ei päästä yli eikä ympäri. Sen sijaan väite siitä, että kaikki olisi samaa laatua, on silkkaa puppua. Kankaiden laadut, työn jälki ja työn eettisyys vaihtelevat todella rankasti tehtaalta toiselle. Tiesitkö muuten, että Kiinassa on pari isoa paikkakuntaa, joita kutsutaan hääpukukaupungeiksi? Samaan paikkaan on ahtautunut satoja, ellei tuhansia hääpukutehtaita, joissa todellakin valmistetaan valtaosa maailman hääpuvuista. Mukaan mahtuu niin laadukkaita merkkipukuja, kuin naapurin hikipajalla tehtyjä kolttuja.
Merkkipukujen edustajat valvovat, että työolosuhteet pysyvät Kiinan tehtailla inhimillisinä. Materiaalit eivät muutu yhdessä yössä laadukkaasta satiinista liruun kiiltosatiiniin, ja kirjonnat, blingit ja pitsit ovat sovitusti samaa laatua, ja ne ommellaan tietyn kuvion mukaan ennalta määrätyillä tekniikoilla. Yleensäkin tukirakenteet, leikkaukset ja laatu pidetään tiukasti valvonnassa, eikä sekundaa juuri synny. Hikipajoilla sen sijaan saatetaan tuottaa alkupäivästä jotain muuta, ja iltavuoro puolestaan voi lennossa napata eri kankaat jos pakat sattuvat loppumaan sopivasti. Pitsi saatetaan liimata paikalleen, helmistä ja blingeistä puhumattakaan. Sinnepäin on usein päivän sana, sillä nopeus on valttia. Kun aika on näin kovasti rahaa, oikomisilta ei voi välttyä.
Nyt olen tylsä ilonpilaaja vielä noiden entistenkin väitteiden päälle. Netin "mittatilaus" tarkoittaa sitä, että otat itsestäsi perusmitat: rinnan, vyötärön ja lantion ympäryksen ja pari pituusmittaa siihen päälle. Näillä saadaan vasta summittainen koko selville, mutta en todellakaan lähtisi puhumaan mittatilauksesta tällä pohjalla. Käytännössä tämä konsepti tarkoittaa sitä, että nettikauppa ottaa lähimmän standardikoon oman mitoituksensa pohjalta verrattuna mittoihisi. Kaavoitusta ei lähdetä näissä muokkaamaan sen kummemmin.
Surullinen juttu on se, että lähes aina nämä puvut päätyvät ompelijan käsiin, jossa niitä pitää vielä muokata. Toki poikkeuksiakin on, mutta aika usein ne kymmenet puvut, joita olen käsitellyt, ovat vaatineet hurjan suuria muutoksia, jolloin näennäisesti halpa puku nouseekin hinnaltaan hyvin korkeaksi. Samalla summalla olisi saanut kerralla laadukkaan puvun, joka olisi vaatinut vain pieniä muutoksia.
Tässä mennään metsään ja rankasti. Kuule, kyllä se on pois ja isolla kädellä. Ensinnäkin puvut kärsivät sovituksista. Moni tuntuu kuvittelevan, ettei sovittaminen tee vaatteelle mitään, mutta kyllä nekin kuluvat ja likaantuvat. Suosittu sovituspuku kaipaa kunnon pesulakäsittelyn, ennen kuin se kannattaa laittaa hääpäiväksi päälle - saati viedä ompelijan käsiin. Pitsit, blingit ja paljetit ottavat herkästi itseensä monista sovituksista, ja niitä saa varmistusommella, että ne varmasti kestävät hääpäivän tohinat.
Myös "hupisovitukset" ovat pahinta, mitä voit kotimaiselle kivijalkaliikkeelle tehdä. Se on käytännössä toisten työn aliarvostamista, ja suoranainen loukkaus alan yrittäjää kohtaan. Myyjä on varattu asiakkaalle, jolla ei ole aikomustakaan ostaa, eikä oikeasti pukua liikkeestä haluavaa asiakasta voi ottaa samaan aikaan sovitukseen. Tämän takia monessa liikkeessä ei myöskään saa kuvata pukuja. Moni vertaa niitä sitten netin valikoimaan tilausmielessä tai jopa kopioi puvun.
Tietenkin saa käydä sovittamassa, vaikka ei vielä tietäisi, löytyykö se oikea puku juuri kyseisestä liikkeestä. Ei sikaakaan säkissä osteta, mutta jos tiedät jo etukäteen aikovasi tilata nettikaupasta, ole kiltti, älä mene tällöin liikkeeseen. Tällä hetkellä moni kivijalkaliike on ongelmissa jatkuvasti kasvavan nettitilailun vuoksi, ja pahoin pelkään, se tarkoittaa tulevaisuudessa sitä, että liikkeiden määrä ja sitä kautta valikoiman laajuus tulee supistumaan. Ethän kuormita tilannetta lisää!
Millaiseen pukuun sitten päädytkin; nettipukuun, kivijalkaliikkeestä hankittuun merkkipukuun tai aidosti vartalollesi suunniteltuun mittatilauspukuun, varmistu siitä, että morsiuspuku tuntuu omalta. Sinä et saa olla henkari, vaan vaatteen tulisi tukea, korostaa persoonaasi. Oma suositukseni on silti se, että parhaan puvun saat, kun pääset itse tunnustelemaan kankaita, kokeilemaan pukua etukäteen päällesi, näkemään sen mittasuhteet ja tuntemaan sen tukevuuden päälläsi.
Pallo on sinulla.
Kirjoittaja on helsinkiläinen pukusuunnittelija ja entinen hääpukuyrittäjä Aurora Raiskinen. Lisää nettihääpuvuista Aurora kirjoitti myös toisessa kirjoituksessaan: Vinkkejä varmempaan ostamiseen.
Muokattu: 9.8.2019
Vuosi 2025 nostaa vyotärön trendien keskiöön. Näimme kevään häämuotimessujen catwalkeilla laskettuje...
Intohimo romanttisista kukista hääpuvuissa ei ota laantuakseen häämuodissa! Eturivin hääpukusuunnitt...
Unelmien hääpuvun valintaan kannattaa varata runsaasti aikaa ja malttia. Muista, että kun itse olet ...
Housupuku on mukava päällä ja se näyttää upealta kehon muodosta riippumatta. Haalari ei myöskään tar...
Hääpukuostoksilla oman vartalon mallin tunteminen on kaiken a ja o. Löydä näiden ohjeiden avulla oma...
Häämuodissa 2025 nähdään laskettua vyötäröa enenevässä määrin. Se on mielenkiintoinen paluutrendi, j...
Turkulainen hääpukuliike Morsiuspuvut Sydänkäpy on keskittynyt myymään vain Maggie Sotteron ainutlaatuisia hääpukuja.
– Olemme ylpeitä tämän valmistajan edelläkävijänä tekemästä työstä maapallomme hyväksi! Pirjo Koskinen iloitsee.
Oman kortensa kekoon Sydänkäpy kantaa myymällä uusien pukujen rinnalla myös käytettyjä hääpukuja.
Hääpukuvalmistaja Maggie Sottero on vuosikymmenien aikana lunastanut paikkansa yhtenä maailman parhaista hääpukuvalmistajista. Valmistajan merkkejä ovat Maggie Sotteron lisäksi Sottero & Midgley ja Rebecca Ingram. Ensimmäisenä hääpukubrändinä maailmassa Maggie Sottero kierrättää vahingoittuneet puvut ja ylijäämäkankaat 100 prosenttisesti yhteistyössä SuperCirclen kanssa.
Sottero on lisäksi ryhtynyt kunnianhimoisiin toimiin kolmella avainaluella pienentääkseen ekologista jalanjälkeään:
Maggie Sottero on esitellyt useita hääpukumalleja, joissa käytetään kierrätyskankaita. Mallistoista löytyy sekä kokonaan kierrätysmateriaalista valmistettuja pukuja, ja suuressa osassa esimerkiksi vuorikankaat ovat kierrätettyä kuitua. Osassa pukuja käytetään myös uusia vettä ja energiaa säästäviä värjäysmenetelmiä.
Ja kirsikkana kakun päällä; jokaiselle Sottero-hääpuvun tilaajalle istutetaan oma puu! Yhteistyössä OneTreePlantedin kanssa ensimmäiset 50 000 puuta on jo istutettu. Ensimmäisinä kohteina ovat edellisen malliston kuvauspaikka Costa Rica ja Sottero-brändin synnyinmaa Australia. Metsänistutus on yksi parhaista tavoista tukea ja elvyttää maapallon ekosysteemiä ja kompensoida hiilijalanjälkeä.
Turussa sijaitseva Sydänkäpy on tänä kesänä aloittanut Maggie Sotteron käytettyjen hääpukujen myynnin.
– Koska me olemme tottuneet hääpuvuissa Maggie Sottero -laatuun, päätimme kokeilla myös käytettyjen hääpukujen myyntiä. Ekologisuus on tärkeää, ja erinomaisesti tehdyt puvut kestävät hyvin useamman käyttökerran, kertoo yrittäjä Pirjo Koskinen.
– Me tunnemme nämä häämekot hyvin ja useimpiin pukuihin meiltä löytyy myös materiaaleja mahdollisia korjauksia ja muokkauksia varten, Pirjo Koskinen jatkaa.
Sydänkäpy tarjoaa jatkossa pienimuotoisesti myös pesupalvelua hääpuvulle.
– Meille myyntiin tuotavan hääpuvun voi jättää meille myös pesetykseen. Pesemme hääpuvut vesipesussa, emme kemiallisesti, jolloin pesu on ekologisempaa ja luonto kiittää, Pirjo Koskinen mainitsee.
Sydänkävyn hääpukuvalikoimaan tutustuminen on helppoa vähän kauempaakin. Kaikki myynnissä olevat uudet ja käytetyt puvut voi katsoa hintoineen Sydänkävyn nettisivuilta.
– Tällä hetkellä käytetyt puvut näkyvät ale-hääpuku-sivun lopussa. Toivomme kovasti saavamme lisää Maggie Sottero -pukuja kierrätysvalikoimaan, Pirjo toivoo.
Maariankatu 1, Turku
Puhelin 0406673781Sähköposti sydankapy@co1.inet.fiIG @morsiuspuvutsydankapyFB @morsiuspuvutsydankapy
ARTIKKELI ON MAINOSSISÄLTÖÄ, yhteistyössä MORSIUSPUVUT SYDÄNKÄPY
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.