Mainos: Vihkisormus symboloi läsnäoloa, joka on taottu kestämään ikuisesti
Noora ja Kalle alittivat hääbudjettinsa yli 1000 €:lla – lue miten!
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Millenium oli odotettu, ehkä pikkuisen pelättykin, mutta joka tapauksessa jo pitkään ennalta kohistu maaginen vuosiluku. Vuosituhannen vaihtumisen alla niin hääpukuliikkeet kuin kultasepätkin huomasivat, että "kaikki" halusivat mennä naimisiin vuonna 2000.
Viking Linen Cinderella-laivalla pidettiin uuden vuosituhannen ensimmäisenä päivänä todelliset Millenium-häät. Kyseiselle 20 tunnin hääristeilylle oli ilmoittautunut 60 pariskuntaa hääväkineen.
Uuden vuosituhannen alun millenium-henkisiä häitä rajoitti vieläkin 1990-luvun lama ja taloudelliset paineet. Enää parin vanhemmat eivät välttämättä kustantaneetkaan koko hääjuhlaa tai edes isoa osaa niistä. Tämä heijastui moniin hääsuunnitelmiin.
Häistä alkoikin hiljalleen 2000-luvulla muodostua hääparille tärkeä asia, johon oli lupa valmistautua huolella. Häitä suunniteltiin ja niihin säästettiin jopa useamman vuoden ajan, ja häälainat tulivat markkinoille.– 2000-luvulla oli selkeästi tarve poistua perinteisestä, mutta traditiot ja historia seurasivat kuitenkin tiiviisti mukana. Suomessa käytettiin edelleen paljon luonnonmateriaaleja, joita työstettiin modernimmin, värjättiin ja glitteroitiin, kertoo hääsuunnittelija Janne-Caro Pykälä Parone Designista.
2000-luvun lopulla ilmoilla oli jo totaalista lamaväsymystä ja kerran elämässä -mentaliteettia. – Olen ajatellut panna menemään kunnolla. Kaikki vaan sileäksi, koska häitä vietetään vain kerran elämässä, kertoi morsian Saija suunnitelmistaan häämessutunnelmissa Helsingin Sanomien haastattelussa vuonna 2009.
Kuva Stelios Kirtselis
Häät-lehden 30-vuotisjuhlissa keväällä 2023 muisteltiin myös millenium-hääteemaa ja teemapöydän koristelussa se nähtiin päivitettynä tähän päivään.
Hopea värinä nousi esiin voimakkaasti. Hopea mielletään ylelliksi, salaperäiseksi ja futuristiseksi väriksi, joka symboloi hyvin uuden vuosituhannen epävarmuutta ja samalla ihanaa moderniutta.
– Markkinoille tuli myös led-valoja, joita saattoi upottaa veteen. Näin syntyi valaistuun veteen tehtyjä asetelmia ja tarunhohtoisia sisältä valaistuja aitoja kukkia. Matalien kukka-asetelmien rinnalle tulivat korkeat kirkkaat lasiset maljakot, joihin rakennettiin näyttäviä kukka-asetelmia, Janne-Caro Pykälä kuvailee.
Suunnittelu, somistus ja kukat Janne-Caro Pykälä, Parone DesignKakku Sonja Crockford, The Art of Cake
Häät-lehden 30-vuotisjuhliin 2000-luvun häistä inspiroituneen pöydän äärellä hymyilevät sen toteuttajat hääsuunnittelija Janne-Caro Pykälä, Parone Designista (vas.) ja leipuri Sonja Crockford The Art of Cakesista.
2000-luvulla hääparit alkavat panostaa vihkisormuksiin rahallisesti enemmän kuin aiemmin. Kihlasormuksiksi aletaan ostaa timanttisormusmalleja, ja timanttien koko sormuksissa kasvoi. 1990-luvun lopulta nousi millenium-buumi, joka toi valkokullan ja hopean erityisen suosituiksi. Kaikista suosituimmat kihla- ja vihkisormukset olivat valkokulta-timantti–yhdistelmiä. Yksilöllisyyttä ja kotimaisuutta sormuksissa arvostettiin.KLIKKAA KUVAA
Kihla- ja vihkisormuksia 2000-luvulla ilmestyneissä Häät-lehdissä
Suomalainen Häät-lehti juhlii 30-vuotista taivaltaan vuonna 2023. Juhlinnan lomassa katsotaan myös taaksepäin ja muistellaan, miten häät ovat vuosien saatossa muuttuneet. Häät-lehden 30-vuotisjuhlissa huhtikuussa 2023 nähtiin erilaisia tulkintoja hääkattauksista menneiltä vuosikymmeniltä ja päästiin maistamaan vuosikymmenille tyypillisiä hääkakkuja.
Uusimman Häät-lehden ja aikaisemmin ilmestyneitä numeroita voi lukea edullisesti ja paikasta riippumatta näköislehtenä Issuu.comissa.
ISSUU.COM
Muokattu: 28.6.2024
Kuva artikkelista Häät-lehdessä 1990-luvulla
Suomessa järjestettiin isoja prinsessahäitä läpi koko 1990-luvun. Taloudellisesti haastavana aikana perhekeskeisyys korostui, joten avioliiton solmiminen sekä suvun ja ystävien kokoaminen yhteen sitä juhlistamaan tuntui tärkeältä ja turvalliselta päätökseltä.
Lama-Suomessa vältettiin pröystäilyä, joten niksejä kustannusten vähentämiseen etsittiin aktiivisesti ja uusia hääideoita janottiin. Tähän tarpeeseen syntyi ensimmäinen suomalainen hääaiheinen erikoislehti Häät-lehti, joka perustettiin vuonna 1993.
Vaikka häät olivat 1990-luvulla suuria, budjetin hallinnassa auttoivat itse tehdyt ja luonnosta kerätyt koristeet ja edulliset tarjoilut. Sormus ei myöskään ollut se valikoiman kallein, hääpuku vuokrattiin ja häämatkalle lähdettiin sitten, kun siihen oli varaa.
Ehdottomana värinä ysärihäissä oli vaaleanpunainen, kukkina ruusut ja harsokukka. Hääkakkuna oli kermaunelma, jonka päällä komeili koristeena muovinen hääpari.
Häät-lehden 30-vuotisjuhlissa keväällä 2023 ysäritunnelmat nähtiin 2020-luvulle päivitettynä.– Vaaleanpunainen tylli vaihtui nyt organzaan, kukka-asetelman ruusut ja harsokukka muotoutuivat tähän päivään boho-tyyppiseksi rönsyileväksi asetelmaksi. Kakku on muodoltaan varsin 90-lukulainen, mutta täyte maistuu 2020-luvulta, kertoo Hää- ja juhlasuunnittelija Eija Holmberg-Lehto.
– Lisäksi mukana täytyy ehdottomasti olla 90-luvulla tulleet jokaisen juhlapöydän herkut eli Carneval-keksit ja haaveissa oli 90-luvun juhlajuoma Elysée-kuohuviini, Eija lisää.
Elyséetä valmistettiin Turussa vuodesta 1953 asti, ja valkoherukkajuoma oli ensimmäinen Alkoon tullut suomalainen kuohuviini.
– Elyséetä ei harmikseni ollut enää saatavilla, mutta korvaamaan tuli Ballet-kuohuviini, 90-luvun suosikkeja sekin.
– Vanhaa perinnettä versioiden mennään: Jotain vanhaa, jotain uutta, jotain lainattua ja jotain vaaleanpunaista, Eija hymyillen kertoo 1990-luvusta inspiroituneesta somistuksesta.
Suunnittelu ja somistus Hää- ja juhlasuunnittelija Eija Holmberg-Lehto Kukat Henrietta Nyman-Lind, Henriettas BlommorKakku Mirta Halinen, Bon Bon -leipomo
Häät-lehden 30-vuotisjuhliin 90-luvun häistä inspiroituneen pöydän äärellä hymyilevät sen toteuttajat Mirta Halinen, Bon Bon Porvoo (vas.) ja Hää- ja juhlasuunnittelija Eija Holmberg-Lehto.
Hääpuvuissa suosittiin ysärillä naisellista eleganssia. Kiiltävä satiini ja himmeämmin hohteleva dubion-silkki olivat vuosikymmenen ehdottomia trendimateriaaleja. Erilaiset kirjailut ja runsaat pitsi- ja helmikoristelut olivat uusinta muotia. Diana-tyyppiset pussihihat tai off-shoulder-olkaimet ja pitkät käsineet olivat myös erittäin suosittuja.
Häämuotia 1990-luvulla ilmestyneissä Häät-lehdissä
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.