Häät.fi uudistui! Jatka etusivulle tästä
Uusia ominaisuuksia tulossa pian, lue lisää
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Hääkukkien sekä muiden juhlien ja tilaisuuksien somistuksen parissa ammatikseen ahertava floristi Tanja Lähdeaho antaa vinkkejä, kuinka kukkien suunnittelussa kannattaa edetä. Hääkukkien suunnittelun parissa on mukava viettää ihania hetkiä joko yksin tai osaavan ammattilaisen avulla.
Kuva Tanja Lähdeaho
Jos olet aivan innoissasi kukista ja haluat ehdottomasti aloittaa hääkukkien suunnittelun pitkälti ennen häitä, voit sopia ensimmäisen palaverin floristisi kanssa ja seurailla samaan aikaan kukkakaupoissa hääajankohtasi valikoimaa kukissa ja värimaailmaa.
– Aloita keräämällä itsellesi inspiraatiokuvia ja fiilistele tulevia kukkasuunnitelmia, mutta sovi aika lopulliseen suunnitteluun vasta noin 2–3 kuukautta ennen h-hetkeä. Tämä siksi, että usein ne varmoiltakin tuntuvat ensimmäiset ideat muuttuvat lähes aina matkalla. Löydät uusia ihastuksia koristeluun tai vaihdat kenties koko väriteeman. Muutoksia ja meilejä voi tulla floristille paljon ja niiden läpikäynti vie kovasti aikaa, Tanja tietää vuosien kokemuksella.
Useimmiten noin 2–3 kuukautta ennen hääjuhlia on sopiva aika suunnitella hääkukat. Tosin suosituimmat hääpäivät ja sesongit sekä mahdollisten kesälomien vaikutukset kukkakauppoihin on hyvä ottaa huomioon.
– Viimeistelyt kukkatilaukseen ja kokonaisuuden läpikäynti vielä kerran on hyvä tehdä noin 1–2 viikkoa ennen h-hetkeä. Kukat tilataan pääosin Hollannista ja useimmiten kukkatilaus tehdään edellisen viikonlopulla, jotta saadaan kukat sopivasti juhlien toteutukseen. On hyvä koota yhteenveto sähköpostilla, jossa kerrataan kappalemäärät erilaisille kukkatarpeille.
– Vieheisiin, rannekukkiin ja pöytäkukkiin saattaa tulla useita muutoksia suunnittelun edetessä ja nämä olisi helpointa kertoa yhdessä viestissä kerralla, jottei floristille tulvi liikaa viestejä.
– Jos toiveissa on erikoisemmat maljakkoratkaisut, joita ei löydy varastosta tai ole liikkeissä tarjolla tai joudutaan teettämään telineitä tai tilaamaan muita tuotteita koristelun toteuttamiseen.
Saat paluupostissa paremman tarjouksen, kun paneudut huolella tarjouspyyntösi laatimiseen.Saat vastauksen nopeammin, kun lähetät sen arkipäivänä. Usein tarjouspyyntöjä tulee kukkakauppoihin viikonlopun aikana, joka meillä on usein se viikon kiireisin ajankohta erilaisia kukkatöitä toteuttaessa. Vastaus tarjouspyyntöön saattaa jäädä viipymään tämän vuoksi muutaman päivän.Jos haluat tarjouksen sähköpostilla, niin tarjouspyynnössäsi olisi hyvä olla ainakin seuraavat asiat:
Teksti ja kuvat Tanja Lähdeaho
Muokattu: 9.4.2024
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.