Mainos: Jatkakaa häiden onnellista tunnelmaa suloisesti ja upeaa pariskunta lomaa St. Georgessa Helsingissä
Mainos: Käsityönä luodut ajattomat timanttikorut kestävät eliniän
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Hääkutsuja suunniteltaessa ensimmäisenä kannattaa päättää haluaako tehdä kutsut itse vai hankkia kutsut ammattilaisilta. Kutsutyylin määrittelee häihin valittu tyyli, ja mahdollista hääteemaa on hyvä tuoda esille jo kutsussa. Arvokasta juhlaa suunnitteleva pari tuo arvokkuuden esille myös tyylikkäällä ja elegantilla kutsulla ja kutsutekstin sanavalinnoilla. Rennompia juhlia toivovan parin kutsuissa voi esiintyä huumoria ja leikkisyyttä.
Itse tekemällä voi säästää pitkän pennin, kunhan pitää mielessä muutaman tärkeän perusasian: kutsut kannattaa suunnitella hyvissä ajoin etukäteen ja tehdä muutama harjoituskappale ennen kuin hankkii materiaalit sataan kutsuun. Kun mallikappaleen myötä idea on todettu toteutuskelpoiseksi, ja valmis kutsu pysyy kasassa postituksessa suunnitellusti, vasta sitten kannattaa hankkia kaikki materiaalit ja ryhtyä askartelemaan urakalla. Itse tehtäessä on hyvä pitää mielessä myös se, että kotitulostimella ei aina välttämättä saada toivotunlaista jälkeä. Tulostettavat kutsut tai niiden osat on siis hyvä myös testata etukäteen. Tulostusjälkeen vaikuttavat niin tulostin kuin tulostettava materiaalikin, joten testiversioita kannattaa kokeilla useammalle paperille, jotta paras vaihtoehto löytyy.
Kutsun mukaan voidaan laittaa useampia liitteitä ja liitteiden tyyli voi olla vapaamuotoinen ja humoristinen, tai vakava ja juhlallinen. Hääinfoon kerätään tärkeimmät tiedot juhlasta: opastus juhlapaikalle, hääparin lahjatoiveet, yhteyshenkilöiden yhteystiedot ja niin edelleen. Kutsuun voi liittää myös juhlan teemasta vihjaavia mukavia yllätyksiä vieraille. Kirjekuoreen voi sujauttaa ilmapallon, confetteja, magneetin tai vaikkapa cd-levyn, johon on tallennettu parin lempikappaleita.
Kutsun ja muiden painotuotteiden ei tarvitse olla keskenään identtisiä, mutta sama teema on hyvä säilyttää. Yhtenäisyys luo tyylikkään ja huolitellun vaikutelman. Jos kutsua varten luodaan oma logo tai kuvio, samaa kuvaa kannattaa käyttää myös hääkoristelussa. Kantava teema voi olla myös väri tai vaikkapa kutsun takaosan raidallinen kuviointi. Kutsut, paikkakortit, ohjelmalehtiset, menut ja kiitoskortit luovat yhtenäisen kokonaisuuden, jonka sisällä on kuitenkin lupa leikitellä.
Harkittu ja huolella valmistettu kutsu, oli se sitten itse askarreltu tai ammattilaisilta tilattu, vaatii aina arvoisensa postituksen. Kutsun kuorten tulisi mukailla kutsun linjaa ja sopia sen tyyliin. Kuoret voi painattaa valmiiksi tai tehdä esimerkiksi osoitetarrat itse. Osoitetarroissakin kannattaa kuitenkin miettiä kutsun tyyliä: valkoinen suorakaiteen muotoinen tarra saattaa rikkoa kauniin kokonaisuuden.Myös postimerkillä on väliä ja kutsuihin panostava pari saattaakin päätyä teettämään postimerkit itse. Postista voi tilata merkkejä omalla valokuvalla tai muulla omalla kuvalla. Tällöin esimerkiksi kutsuun laaditun logon voi muuntaa myös postimerkkeihin vahvistamaan vaikutelmaa tyylikkäästä ja loppuun mietitystä kokonaisuudesta.
Nämä kutsuun:- Missä juhlitaan- Koska juhlitaan- Ketkä juhlivat- KutsujatInfoliitteeseen:
- Yhteystiedot- Ilmoittautumisohjeet- Ohje saapumiseen- Tieto lahjatoiveista- Muu tärkeä tieto, esim. ”juhlimme aikuisten kesken”
Lisäväriä kutsuun:- Teemaan sopiva runo tai kuva- Pieni lahja/muistoesine vieraille kutsun mukana- Valmiit vastauskortit- Vastauskortteihin kysymys, joka liittyy juhlaan, esimerkiksi kappaletoive tanssilattialle, lempikarkit karkkibuffaa varten jne.
Teksti Sonja ChauhanKuvat Now and Forever
Muokattu: 3.3.2025
Havu ja Helmen Milla ja Sini workshopvideo, joka tutustuttaa sinut modernin kalligrafian perusteisii...
Hääkutsun pitäisi vastat kysmyksiin mitä, missä ja milloin. Lisäksi se on usein vinkki juhlien teema...
Save the Date -kortti eli varaa päivä -kortti on Amerikasta rantautunut tapa postittaa ennakkoilmoit...
Kiittäminen kuuluu vahvasti suomalaiseen juhla- ja hääperinteeseen. Se on kohtelias tapa kertoa hääv...
Miten voisi hääkutsussa hienovaraisesti ilmaistaan, että hääparin toiveena on fyysisten häälahjojen ...
Kutsu hääjuhlaan on usein hyvin odotettua postia. Vieraslistan laatiminen aiheuttaa silti monelle pa...
Häiden suunnittelun helpottamiseksi on hyvä luoda raamit sille, millaista visuaalista kokonaisuutta häälookiin tavoitellaan. Värianalyysi on yksi tehokas työkalu harmonisen kokonaisuuden saavuttamiseksi.
Moodcolors-värianalyysi auttaa valitsemaan värit, jotka korostavat morsiamen ja sulhasen luonnollista hehkua tärkeänä päivänä. Värianalyysin kautta hääparin omien hääpukujen, asusteiden ja meikin valinta helpottuu, ja samalla avautuu mahdollisuus luoda koko hääjuhlalle visuaaliset raamit parhaaksi todettujen värien kautta.
Vaikka värianalyysissä etsitään itselle parhaita värisävyjä, ei minkään värin käyttöä kielletä.
– Jos jokin värisävy kutsuu ja tuntuu tärkeältä saada ilmentämään omaa persoonaa, on ehdottoman tärkeää myös käyttää kyseistä väriä tärkeänä päivänään, Moodcolors-värianalyytikko Saila Oikarinen Studio Twelve Colorsilta tähdentää.
Kuva Tunnelmia Photography
Morsiamelle ehkä se kaikkein kiinnostavin informaatio värianalyysissä on sopivimman valkoisen sävyn löytäminen. Moodcolors-värianalyysimetodi auttaa morsianta valitsemaan hääpuvun värin, joka korostaa hänen luonnollista kauneuttaan ja sopii hänen ihon sävyynsä.
Valkoisiakin on tosiaan useita, ja paras valkoinen selvitetään aina värianalyysissä. Lisäksi värianalyysi voi ohjata morsiamen meikin ja hiusten värivalintoja, jotka täydentävät luonnollisesti hääpuvun sävyä.
Sulhasen värianalyysissä etsitään parhaat sävyt sulhasen hääpukuun ja asusteisiin, ja sovitetaan ne kauniisti yhteen myös morsiamen parhaiden sävyjen kanssa.
Parhaiden puvun värivaihtoehtojen löydyttyä voidaan tutkia, missä sävyssä asusteet kuten solmio, taskuliina ja kengät täydentävät hyvin sekä pukua, että hääparin visuaalista ilmettä kokonaisuutena.
– Toivon, ettei meidän tarvitsisi pienentää itseämme, vaan voisimme loistaa omissa väreissämme, lisää Moodcolorsin perustaja värianalyytikko Marika Partanen.
Värianalyysin lopputuloksena hääparilla on käsissään väripaletti, joka voi inspiroida luomaan koko juhlalle personoidun, hääparille luonnollisen ilmeen. Yhden tai muutaman yhtenäisen teemavärin valinta voi helpottaa häiden suunnittelussa lukuisissa valinnoissa, kuten esimerkiksi kaasojen asuissa ja juhlatilan koristeissa.
Selkeä väripaletti auttaa varmistamaan, että kaikki häiden elementit sopivat yhteen eivätkä riitele keskenään. Hääparia korostavien yhteinäisten sävyjen kautta onnistuu ainutlaatuisen tunnelman luominen unohtumattomaan päivään.
Teksti Ronja NarumoKuvat Tunnelmia Photography / Tunnelmia Photography
Hääpari Veera Törmikoski ja Mikko KarhunenVärianalyytikko Saila Oikarinen / Studio Twelve Colours
Moodcolors-värianalyysi tarjoaa kiireettömän ja käytännönläheisen kohtaamisen, jossa löydämme luonnolliseen harmoniaasi sopivat värit.
IG @moodcolors.fi
FB @moodcolors
ARTIKKELI ON MAINOSSISÄLTÖÄ, yhteistyössä MOODCOLORS
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi sivustollamme
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Tilastollisten evästeiden avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja markkinointievästeiden avulla voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Osa tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi.
Lue lisää tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.