Mainos: Vinkit onnistuneeseen vierailuun Tampereen Häämessuillle 1.–2.2.
Äänestä Vuoden Hääkuva 2025 ja voit voittaa Festive-timanttikorun
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Moni hääpukuliike kamppailee kannattavuuden rajamailla, kun moni kauppa pitkän sovituskierroksen jälkeen valuu kiinalaisille nettikaupoille, arvioi Häät-lehden ja Häät.fin päätoimittaja Sari Yli-Salomäki.Kun olen päivittäin yhteydessä hääpukuliikkeiden väkeen, kannan jatkuvaa huolta heidän upean ammattikuntansa puolesta. Miten hienoja tuotteita he tuovatkaan morsianten ulottuville omia vaivoja säästelemättä! Vaatii paljon taitoa valita oikeat luomukset suomalaisille morsiamille tuhansien ja taas tuhansien tarjokkaiden joukosta. Juuri tällä hetkellä hääpukuliikkeissä valmistaudutaan messumatkoihin ja kauden ostoihin – mikä mahtaa olla IN, mikä taas OUT.
Erikoiskauppojen, kuten hää- ja iltapukuja myyvien liikkeiden, henkilökunta tekee paljon ilmaista työtä, kun pukuja voi käydä sovittamassa ilmaiseksi. Käytännössä asiakas, joka käy kokeilemassa pukuja esimerkiksi kolmessa eri liikkeessä, on saanut asiantuntevaa palvelua vähintään 150 euron arvosta. Ilmaiseksi, täysin ilman sitoumuksia! Sovitusten kustannukset pitäisi tietenkin olla sisäänleivottuina pukujen hintoihin, mutta useimmiten hää- ja juhlapuvut on Suomessa hinnoiteltu sen verran maltillisin kertoimin, että yrittäjä tekee sovituksia ilman palkkaa ja tuntipalkkaisten myyjien palkkoja on vaikea saada maksetuksi. Toisin sanoen moni liike kamppailee kannattavuuden rajamailla varsinkin, kun moni kauppa pitkän sovituskierroksen jälkeen valuu kiinalaisille nettikaupoille.
Hääpukuliikkeissä onkin – mielestäni vihdoin viimein – alettu vakavasti harkita sovitusmaksun käyttöönottoa. Sovitusmaksu saattaisi olla ratkaisu ainakin siihen, että osa hupisovituksista jäisi väliin. Asiakkaat myös valikoisivat etukäteen tarkemmin, mitä pukuja ja missä liikkeissä he todella haluavat sovittaa. Tätä varten yrityksen nettisivujen pitäisi olla hyvässä kuosissa eli sisältää paljon ajankohtaista informaatiota ja kuvia. Ajatuksena on, että sovitusmaksu hyvitetään asiakkaalle ostoksen hinnasta, kun kauppa syntyy, mutta mahdolliset aikaisemmat sovitukset muissa liikkeissä jäisivät lovena asiakkaan eikä yrittäjien kukkaroon. Asiakkaiden mielipiteet jakautuvat luonnollisesti puolesta ja vastaan.
– Mielestäni sovitusmaksun ottaminen kannattaa aloittaa, mutta vain jos kaikki liikkeet – isot sekä pienet – ryhtyvät siihen yhtä aikaa. Sovitusmaksu karsisi varmasti ainakin huvikseen sovittelijat ja mysteerishoppaajat. Tosissaan pukua etsivät saisivat kyllä todellakin rahalleen vastinetta, ensinnä myyjän palvelussa ja sitten vielä hyvityksenä ostoksen loppusummasta tai lahjakorttina. Tämä kannustaisi kaikkia liikkeitä antamaan parempaa palvelua kun olisi selvää, että kaikki sovittajat ovat tosissaan. Kenellekään ei olisi varaa nirsoilla asiakkaiden suhteen. Pelkkä pukujen katselu tulisi tietenkin jatkua ilmaisena, Sari S pohtii.
– Moni sovittamaan tuleva ei ymmärrä, että hyvä myyjä tekee todellista työtä sovituksen aikana, joka ei todellakaan ole verrattavissa tavallisen vaateliikkeen myyjän toimintaan. Pelkästään fyysinen rasitus on huomionarvoista, sillä puvut ovat usein painavia ja korsetin sitominen vaatii taitoa. Hyvällä myyjällä on myös silmää sille, mikä sopii kenellekin ja hän tuntee liikkeensä valikoiman. Lisäksi hyvä myyjä elää tilanteessa mukana ja oikeasti ottaa tavoitteekseen unelmien puvun löytämisen; ei pelkästään kaupanteon vuoksi vaan siksi, että tietää tämän puvun olevan jokaiselle morsiamelle yksi tärkeimmistä asioista häissä ja että on omalta osaltaan vastuussa sen unelman toteutumisessa. Hyvä myyjä tekee vilpittömästi kaikkensa, jotta oikea puku löytyisi. Loppu riippuu asiakkaasta. Lisäksi asiakkaan olisi hyvä muistaa, että unelmien puvun löydettyään pitää lakata etsimästä! "Vielä yhdessä liikkeessä käynti" harvoin tuottaa tulosta, vaan paremminkin hämmentää entistä enemmän. Jos tunnet itsesi, osaat valita myös pukusi.
– Hyvästä palvelusta ja hyvästä valikoimasta asiakkaat ovat varmasti valmiita maksamaan sovitusmaksun muodossa, mutta liikkeen on myös tarjottava näitä kahta. Sovitusmaksun myötä molemmat osapuolet antavat ja saavat rahalle vastinetta, Sari S vielä summaa.
– Ymmärrän yrittäjien ajatuksen asian suhteen, mutta kuluttajana ja asiakaspalvelun ammattilaisena en kannatta sovitusmaksua. Mielestäni asiakaspalvelun tulee kuulua tuotteen hintaan, joten yrittäjien tulisi hinnoitella tuotteensa niin, että bisnes siihen kuuluvien kulujen kanssa on kannattavaa. Kyseessä on kuitenkin ala, jossa luodaan asiakkaan elämän tärkeä päivä ja oikean puvun löytäminen saattaa vaatia useamman liikkeen läpikäymisen. Lahjakortti ei sinällään auta, koska siitä on hyötyä vain siinä liikkeessä, josta puvun löytää. Tuntuu hurjalta, että asiakas maksaa jo pelkästään siitä, että "astuu liikkeeseen". Minun mielestäni liikkeiden pitää kahmia asiakkaat itselleen loistavan asiakaspalvelun ja ihanan malliston avulla, Niina K kannustaa.
Kolikolla on siis puolensa. Mitä asiasta sitten tuumivat kannattavuuden kanssa painivat hää- ja juhlapukualan yrittäjät? Niina Kuhta, Helsingin Yrittäjien vastikään palkitsema Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä 2013 Helsingin Töölössä sijaitsevasta Niinattaresta ideoi asiaa näin:
– Minusta voisimme tarjota erihintaisia sovitustapoja, esimerkiksi luksussovituksen samppanjan kera tai toisaalta ihan simppelin ja edullisen perussovitusajan. Niinattaresta saisi ainakin hyvityksen koko rahan edestä eli asiakas ei käytännössä joutuisi maksamaan sovituksesta mitään, Niina Kuhta pohtii.
Mitä mieltä sinä olet mahdollisesta sovitusmaksusta? Alan yrittäjät varmasti arvostaisivat sitä, että voisivat lukea rehellisen mielipiteesi kommenttina tämän blogin alta! Oletko puolesta vai vastaan? Miten perustelet kantaasi?
Muokattu: 3.9.2024
Vuosi 2025 nostaa vyotärön trendien keskiöön. Näimme kevään häämuotimessujen catwalkeilla laskettuje...
Intohimo romanttisista kukista hääpuvuissa ei ota laantuakseen häämuodissa! Eturivin hääpukusuunnitt...
Unelmien hääpuvun valintaan kannattaa varata runsaasti aikaa ja malttia. Muista, että kun itse olet ...
Housupuku on mukava päällä ja se näyttää upealta kehon muodosta riippumatta. Haalari ei myöskään tar...
Hääpukuostoksilla oman vartalon mallin tunteminen on kaiken a ja o. Löydä näiden ohjeiden avulla oma...
Häämuodissa 2025 nähdään laskettua vyötäröa enenevässä määrin. Se on mielenkiintoinen paluutrendi, j...
Turkulainen hääpukuliike Morsiuspuvut Sydänkäpy on keskittynyt myymään vain Maggie Sotteron ainutlaatuisia hääpukuja.
– Olemme ylpeitä tämän valmistajan edelläkävijänä tekemästä työstä maapallomme hyväksi! Pirjo Koskinen iloitsee.
Oman kortensa kekoon Sydänkäpy kantaa myymällä uusien pukujen rinnalla myös käytettyjä hääpukuja.
Hääpukuvalmistaja Maggie Sottero on vuosikymmenien aikana lunastanut paikkansa yhtenä maailman parhaista hääpukuvalmistajista. Valmistajan merkkejä ovat Maggie Sotteron lisäksi Sottero & Midgley ja Rebecca Ingram. Ensimmäisenä hääpukubrändinä maailmassa Maggie Sottero kierrättää vahingoittuneet puvut ja ylijäämäkankaat 100 prosenttisesti yhteistyössä SuperCirclen kanssa.
Sottero on lisäksi ryhtynyt kunnianhimoisiin toimiin kolmella avainaluella pienentääkseen ekologista jalanjälkeään:
Maggie Sottero on esitellyt useita hääpukumalleja, joissa käytetään kierrätyskankaita. Mallistoista löytyy sekä kokonaan kierrätysmateriaalista valmistettuja pukuja, ja suuressa osassa esimerkiksi vuorikankaat ovat kierrätettyä kuitua. Osassa pukuja käytetään myös uusia vettä ja energiaa säästäviä värjäysmenetelmiä.
Ja kirsikkana kakun päällä; jokaiselle Sottero-hääpuvun tilaajalle istutetaan oma puu! Yhteistyössä OneTreePlantedin kanssa ensimmäiset 50 000 puuta on jo istutettu. Ensimmäisinä kohteina ovat edellisen malliston kuvauspaikka Costa Rica ja Sottero-brändin synnyinmaa Australia. Metsänistutus on yksi parhaista tavoista tukea ja elvyttää maapallon ekosysteemiä ja kompensoida hiilijalanjälkeä.
Turussa sijaitseva Sydänkäpy on tänä kesänä aloittanut Maggie Sotteron käytettyjen hääpukujen myynnin.
– Koska me olemme tottuneet hääpuvuissa Maggie Sottero -laatuun, päätimme kokeilla myös käytettyjen hääpukujen myyntiä. Ekologisuus on tärkeää, ja erinomaisesti tehdyt puvut kestävät hyvin useamman käyttökerran, kertoo yrittäjä Pirjo Koskinen.
– Me tunnemme nämä häämekot hyvin ja useimpiin pukuihin meiltä löytyy myös materiaaleja mahdollisia korjauksia ja muokkauksia varten, Pirjo Koskinen jatkaa.
Sydänkäpy tarjoaa jatkossa pienimuotoisesti myös pesupalvelua hääpuvulle.
– Meille myyntiin tuotavan hääpuvun voi jättää meille myös pesetykseen. Pesemme hääpuvut vesipesussa, emme kemiallisesti, jolloin pesu on ekologisempaa ja luonto kiittää, Pirjo Koskinen mainitsee.
Sydänkävyn hääpukuvalikoimaan tutustuminen on helppoa vähän kauempaakin. Kaikki myynnissä olevat uudet ja käytetyt puvut voi katsoa hintoineen Sydänkävyn nettisivuilta.
– Tällä hetkellä käytetyt puvut näkyvät ale-hääpuku-sivun lopussa. Toivomme kovasti saavamme lisää Maggie Sottero -pukuja kierrätysvalikoimaan, Pirjo toivoo.
Maariankatu 1, Turku
Puhelin 0406673781Sähköposti sydankapy@co1.inet.fiIG @morsiuspuvutsydankapyFB @morsiuspuvutsydankapy
ARTIKKELI ON MAINOSSISÄLTÖÄ, yhteistyössä MORSIUSPUVUT SYDÄNKÄPY
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.