PRO Blogi | 23.5.2023

Vauhdita myyntiä tuomalla yrityksesi arvot ja kotimaisuus esiin

Sari Yli-Salomäki

päätoimittaja, founder

Kuluttajat tekevät nyt ostopäätöksiä entistä tiedostavammin

Suomalainen kuluttaja siirtyy nyt nopeassa tahdissa kohti vastuullisia ja ilmastonmuutosta hidastavia ostopäätöksiä. Taustalla on 2020-luvun mullistukset mm. ilmastokriisi, koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan.
 
Kun haluat vauhdittaa myyntiäsi, huomioi mitä kerrot yrityksesi arvoista. Nyt on tärkeämpää kuin koskaan ennen, että asiakas tietää ostavansa suomalaisen tuotteen tai asioivansa suomalaisessa yrityksessä tai verkkokaupassa. Häät-lehti ja Häät.fi sekä Häämessut netissä heiluttavat Avainlippua ylpeästi osoituksena kotimaisuudesta ja vastuullisuudesta.
 
Taloustutkimus selvitti kulutusmuutoksia 2022 lopulla Suomalaisen Työn Liiton toimeksiannosta syksyllä 2022. Tutkimuksen mukaan Suomessa kuluttajien päätöksiin eniten vaikuttavia tekijöitä ovat

  • Ilmastonmuutos
  • Hintojen kallistuminen
  • Kotimaisen työllisyyden ja teollisuuden tukeminen

 
Tutkimuksessa tunnistettiin TOP 3 asiaa, joiden merkitys kasvaa ostopäätöksiä tehtäessä:

  • Kotimaisten tuotteiden ja palvelujen suosiminen.
  • Ympäristöystävällisen tuotteen ostaminen.
  • Halvempien brändien ostaminen.

 
Entä miksi suomalaista halutaan nyt suosia? Tässä 3 tärkeää syytä

  • Ilmastonmuutoksen huomioiminen: lähellä tuotettu koetaan ympäristöystävällisemmäksi ja vastuullisemmaksi
  • Halu tukea suomalaista työllisyyttä
  • Suomalaisten yritysten hyvät toimintatavat koetaan vastuullisiksi

 
Kotimaisen yrityksen toivotaan viestivän avoimesti siitä, että yrityksen toiminnalla on työllistävä vaikutus Suomessa, miten se huomioi vastuullisuutta toiminnassaan ja millaista yrityksessä on työskennellä.

Tunnistaako asiakas verkkokauppasi kotimaiseksi?

Hintojen kallistuminen nähtiin vahvana vaikuttimena siihen, että kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluita yhä enemmän verkosta, jossa hintavertailu on helpompaa. Jotta raha ei katoaisi kansainvälisiin verkkokauppoihin, kuluttajalle tulisi tehdä helpoksi tunnistaa suomalaiset verkkokaupat. Pelkkä suomenkielisyys ei riitä enää kotimaiseksi erottautumiseen. Tutkimus osoitti, että lähes puolet suomalaisista kokee kotimaisen verkkokaupan tunnistamisen ulkomaisesta vaikeaksi. Ratkaisuksi tunnistamiseen yrityksen kannattaa miettiä esimerkiksi sitä, että Avainlipun hakeminen ja käyttäminen verkkokaupassa on helppo tapa erottua kotimaiseksi.

Syvenny aiheeseen lisää

Linkkiä klikkaamalla voit tutustua lähemmin koko aineistoon, joka esiteltiin Häät PRO:n ja Suomalaisen Työn Liiton 17.05.2023 yhteistyössä pitämässä webinaarissa. Esityksen lopussa on myös tietoa Suomalaisen Työn Liiton myöntämien merkkien hakemisesta.

Tutustu aineistoon

Miten saat viestisi perille?

Myös Häät PROn tiimi auttaa sinua yrityksesi arvoja koskevan viestisi muotoilussa ja perilleviennissä ja julkaisemme sisältösi häitään suunnitteleville. Tuotamme tarvittaessa vastuullisuuden näkökulman esille tuovaa tekstiä ja kuvia avaimet käteen -periaatteella. Suunnitellaan yhdessä sinulle ja yrityksellesi sopiva, tavoittava sisältömainoskokonaisuus. Lue lisää!

Tutustu sisältömarkkinointiin

Jos sinulle heräsi kysymyksiä tai ideoita siitä, miten haluaisit viestiä hääpareille yrityksesi arvoista, otathan yhteyttä. Miten voisimme tehdä tuloksia yhdessä? Löydät yhteystietomme alta.

Artikkelin kuvat Krista Ahonen, Uula Creative

Sanna Laaksonen

asiakkuuspäällikkö, customer success manager 044 3781154 sanna.laaksonen@editus.fi

Sari Yli-Salomäki

päätoimittaja, founder 040 5057345 sari.yli-salomaki@editus.fi