Häät.fi uudistui! Jatka etusivulle tästä
Uusia ominaisuuksia tulossa pian, lue lisää
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Kuva Nawonil / Pixabay.com
Häämekko kiilaa usein morsiamen listalla häitä järjestellessä melko lailla ykkösen paikalle, sulhasen jälkeen tietenkin. Pukua aletaan miettiä usein jo hyvissä ajoin ja niin teki Tanja Hakala vuoden 2014 morsiankin. – Noin kaksi ja puoli vuotta sitten luulin tietäväni tasan tarkkaan, millaisen mekon haluan päälleni. Sen väri oli shampanja ja kangaskerroksia enemmän kuin laki sallii kaikenmaailman kirjailujen kanssa. Vaan eipä ole enää, Tanja kertoo.
– Sen tiesin jo alusta asti, että haluan teettää mekon. Jostain syystä tämä vaihtoehto oli sopivin, sillä tiesin etten löytäisi liikkeiden valikoimista sitä omaa mekkoani. Sellaista jota muilla morsiamilla ei ole. Niinpä puolitoistavuotta sitten istahdin turkulaiseen kahvilaan mekon suunnittelijani kanssa ja siitä se sitten lähti.
– En käynyt ollenkaan liikkeissä kokeilemassa mekkoja. Sitä en tiedä oliko se järkevä ratkaisu vai ei. Olisihan sitä sovittelemalla saanut kätevästi selville mikä mekko sopii omalle kropalle ja mikä ei.
Tanja jakaa muutaman vinkin siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun tekee päätöksen teettää mekon:
1. Käy kokeilemassa mekkoja liikkeissä ennen kuin päätät minkä mallisen mekon haluat.
2. Etsi suunnittelija/ompelija jonka kanssa synkkaa. Jos tekijä ei ole yhtään samalla aaltopituudella kanssasi, hommasta ei välttämättä tule yhtään mitään. On tärkeää, että tekijällä olisi myös selkeä näkemys siitä millainen mekosta on tulossa. Rautainen ammattilainen myös osaa kertoa miten pysytään budjetissa.
3. Kun olet yhdessä tekijän kanssa suunnitellut millainen puvusta tulee, lopeta haikailu yhä uusien ja uusien pukukuvien perään. Et voi saada kaikkea, joten tässä vaiheessa on parempi jättää mekkokuvat ja hääpukuliikkeet rauhaan.
4. Pysy budjetissa ja pidä siitä kiinni. Huolehdi, että mekon tekijäkin tietää budjetin ja muistaa sen jatkuvasti. Jos budjetti leviää käsiin, se tuntuu taatusti ikävältä.
5. ”Pidä omia puoliasi”. Eli jos haluat jonkin yksityiskohdan tasan tarkkaan tietyllä tavalla, muista tuoda se kuuluvasti esiin. Mekko tehdään juuri sinua varten ja sen pitää olla täydellinen, juuri sellainen kuin olet halunnut.
6. Sovi tekijän kanssa, että viimeinen sovitus tehdään mahdollisimman lähellä hääpäivää ja hintaan kuuluu tarvittavat viime hetken korjaukset. Näin sinun ei tarvitse stressata miten käy, jos kiireiden vuoksi laihdut muutaman kilon ja mekko uhkaa roikkua päälläsi.
Muokattu: 8.6.2022
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.