Lähde hääyritysten pop-upeihin: Vanilla Love 20.–22.9.2024
Mainos: Miten valita täydellinen juhlatila häihin? Kysy nämä kysymykset häätilalta!
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Miesten pukeutumiseen häissä ajatellaan liittyvän pakottavaa hääetikettiä ja muita yleisiä etikettisääntöjä. Häät ovat kuitenkin perhejuhla, jonka vuoksi etiketin noudattaminen on vapaampaa ja monia asioita voi hyvin katsella läpi sormien. Muutamia perusjuttuja olisi kuitenkin hyvä noudattaa, asusta riippumatta.
Frakki on miehen hienoin juhlapuku ja luonnollisestikin sen pukemiseen liittyy paljon etikettisääntöjä. Hääkäytössä ehkä huomionarvoisin seikka koskee takkia. Etiketin mukaan frakista ei saa riisua takkia. Helteisenä kesäpäivänä etiketti tuntuu naurettavalta, mutta perinteinen frakkiliivi kiinnitetään selän puolelta vain parilla kuminauhalla, eikä liivi todellakaan näytä hyvältä ilman takkia.Frakin kanssa daami pukeutuu aina pitkään juhlapukuun. Jos siis bestman valitsee asukseen frakin, olisi suotavaa, että kaasolla olisi täyspitkä puku päällään. Sama koskee hääparin vanhempia.
Jos frakki tuntuu liian jäykältä, tai sulhanen haluaa erottua muista, voi frakin korvata ainoastaan tummalla puvulla. Huom. mikään muu puku ei korvaa frakkia. Jos sulhanen päätyy frakkiin ja juhlaan halutaan arvokasta tunnelmaa, voi kutsuun laittaa pukukoodiksi White tie, silloin muutkin frakin omistajat pääsevät käyttämään hienointa juhlapukuaan. Pukua valitessa ja teemaväritystä suunnitellassa on hyvä muistaa, että frakki on aina mustavalkoinen.
Saketti oli vuosikausia sulhasen suosituin hääpuku, tätä nykyä vähän unohdettu vaihtoehto. Se on klassinen ja tyylikäs, mutta frakkia rennompi. Saketin kanssa voi pukea teemaväriin sopivan liivin ja solmukkeen ja takin voi huoletta riisua. Vastoin tiukinta etikettiä, sakettia voi pukea mustillakin housuilla, vaikka sakettipukuun kuuluu harmaaraidalliset housut.
Sakettihousuissa ei ole vyönlenkkejä. Jos siis tuntuu, ettei housut säädöistä huolimatta pysy ylhäällä, niihin voi lisätä henkselit.
Saketti ja frakki ovat ehdottomasti niitä pukuja, mitkä kannattaa vuokrata, jos ei ole edustustilaisuuksia tai iltapukujuhlia tiuhaan tahtiin.
Tiukasti tulkitun etiketin mukaan smokki ei ole hääpuku, vaan enemmän coctail-tyyppisissä iltatilaisuuksissa käytettävä iltapuku. Amerikkalaisissa hääohjelmissa voi bongata sulhasen smokissa, koska jenkkiläiseen tapaan vihkiminen on yleensä vasta illemmalla, toisin kuin usein meillä täällä Suomessa. Mutta koska häissä kyse on perhejuhlasta, mikään ei estä sulhasta valitsemasta smokkia vihkipuvukseen, jos hän niin haluaa. Smokki on nostanut suosiotaan viime vuosina valtavasti.
Tumma puku on muuttanut muotoaan parin viimeisen vuoden aikana ja se on varmasti yksi syy puvun suureen suosioon. Puvusta on tullut juhlavampi ja trendikkäämpi. Perinteinen paksu ja mattapintainen villakangas on vaihtunut ohuempaan, kiiltävämpään kangaslaatuun ja huomattavasti istuvampaan linjaan.
Lisäämällä pukuun liivin, solmukkeen ja smokkipaidan, saa siihen vielä lisää juhlavuutta ja sulhanen erottuu paremmin juhlavieraista. Myöskään värit eivät ole miesten puvussa jääneet vanhaan aikaan. Sininen, valkoinen tai vaalea ja jopa punainen on viime vuosina ollut miehen puvun väri, jota sulhaset ovat halunneet päälleen laittaa.
Liivejä ja solmukkeita saa yleensä vuokrattua myös erikseen oman, hyväksi havaitun tumman puvun alle, joten tyyliä on helppo muokata.Jos kuitenkin mietit oman puvun ostamisen ja vuokraamisen välillä, kannattaa kartoittaa puvun käyttökerrat. Jos pukua tulee käytettyä useasti, on puvun ostaminen vähintäänkin järkevää. Mutta jos käyttö rajoittuu lähinnä muutamiin pakollisiin kertoihin vuodessa, on vuokraaminen todella fiksu ratkaisu. Jos harvoista käyttökerroista huolimatta haluat ostaa oman puvun, kannattaa trendikkään ja kiiltäväpintaisen puvun sijaan hankkia perus tumma puku, mitä voi käyttää muissakin tilaisuuksissa, kuten hautajaisissa.
Bonjour-puvun käyttö on yhtälailla yleistynyt ja varmasti syynä ovat myös trendikkäät materiaalit ja niukat leikkaukset. Bonjour koetaan monesti tummaa pukua hieman juhlavammaksi, vaikka se onkin puvuista vapaamuotoisin. Takkeja voi nähdä hyvin monenlaisissa väreissä ja kuoseissa. Perinteisestä bonjour-puvusta on jäänyt monelle mielikuva, että se pukee ainoastaan pitkää miestä. Tämä pitää kyllä paikkansa, sillä takin pitkä helma on saanut herkästi jalat näyttämään lyhyiltä. Onneksi takkien pituuksissa on tultu hieman ylöspäin, eivätkä kaikki mallit ylety enää polvitaipeeseen asti. Mm. kuvan Philippe-takki on sellainen, mikä sopii kaiken mittaisille sulhasille!
Pukukoodin lisääminen kutsuun ei ole pilkun viilaamista, vaan sen on tarkoitus helpottaa vieraiden asuvalintaa. Tumma puku on varmasti yleisin ja sellainen, mihin moni on itsekin törmännyt.
Jos juhlavieraiden toivotaan pukeutuvan tummaa pukua rennommin pikkutakkeihin ja kesämekkoihin, voi kutsuun lisätä koodiksi Smart Casual. Edellä mainittu pukukoodi sopii loistavasti esimerkiksi vapaamuotoisempiin, rentoihin, puutarhahäihin.
Vinkit antoi Jenny Nilsson Glamour Lahdesta.
Muokattu: 27.6.2024
Yleensä suomalaisessa hääperinteessä miehellä on vain kihlasormus. Aivan viime vuosina tätä perinnet...
Pukuvuokraamon asiakkaat lausahtavat usein lähtiessään helpottuneina: ”Kävipä se todella miellyttävä...
Sulhasmuodin juttu on väri-iloittelu. Kirkkaat värit saavat tilaa perinteisten juhlavärien rinnalla....
Sulhanen unohda pukeutumisessa hääetiketti! Sulhanen saa valita pukeutuko muodolliseen frakkiin, ren...
Vuoden 2024 sulhasmuotia esiteltiin runsaasti Barcelona Bridal Fashion Weekillä, ja julkaisemme arti...
Persoonallisten haaveiden trendatessa nykysulhaset kokevat yksilöllisesti valmistetun vaatteen tärke...
Päästä varpaisiin omilla mitoilla teetetty asukokonaisuus tuo jokaisen sulhasen parhaat puolet tyylikkäästi esiin. Schoffalla toteutetaankin unelmien pukuja ja paitoja elämän tärkeimpään päivään.
Hääpäivän asu on miehelle yksi elämän tärkeimmistä vaatevalinnoista. Siksi sen täydellinen istuvuus muodostuu merkittäväksi tekijäksi valintaa tehdessä. Mittatilauspukuun päätyessään sulhanen voi olla varma, että jokainen mitta on juuri hänen vartalolleen tehty.
Helsinkiläisen miestenvaatemerkin, Schoffan liikkeessä tämä tiedetään varsin hyvin, sillä he ovat suunnitelleet ja valmistaneet vaatteita jo 15 vuoden ajan maailman laadukkaimmista materiaaleista.
– Mittatilauspukujen etu on persoonallisuus ja istuvuus. Asiakas pääsee itse valitsemaan opastuksellamme kankaat, napit ja esimerkiksi taskujen mallit, Anton Koivisto kertoo.
Schoffan mallistoon on valittu maailman parhaimmat kankaat, joten valikoimaa riittää kaikille. Valtaosa pukukankaista tulee Italiasta ja Englannista, paitakankaat Italiasta ja Portugalista – kaikki perheomisteisilta yrityksiltä. Toimitusjohtaja Anton Koiviston suosikit ovat Loro Piana ja Vitale Barberis Canonico.
Puvun teettäminen on kokonaisuudessaan elämys. Kaiken lisäksi valmis vaate tehdään aina mahdollisuuksien mukaan sellaiseksi, että sillä on käyttöä myös monta kertaa juhlien jälkeen.
– Se, että sulhanen voi hääpäivänään kertoa, miten on päässyt valitsemaan pukuunsa tummansiniset helmiäisnapit ja samppanjanvärisen vuorikankaan, on aika erityistä, Anton mainitsee.
Tunne siitä, että puku tai smokki on tehty juuri käyttäjäänsä varten, luo myös lisää itsevarmuutta. Hääpäivänä hyvä olo itsestä heijastuu ihan kaikkeen tekemiseen. Tyytyväinen sulhanen on aina näyttävä ilmestys.
Schoffassa sulhanen voi huokaista ja rentoutua häälookiin liittyvien asioiden äärellä. Henkilökunta valitsee yhdessä asiakkaan kanssa kaiken sulhasen asuun tarvittavan. Mittatilauspuvulla varmistetaan sataprosenttinen istuvuus ja tuodaan tyyliin persoonallisuutta.
Schoffan palvelu on huomaavaista ja asiantuntevaa, joten ammattilaisten huomassa jokaiselle löytyy juuri se oikea tyyli. Mittatilauksena voi teettää jokaisen vaatekappaleen tai vaihtoehtoisesti valita myös valmismallistosta osasia. Yhtä kaikki, helpommaksi ei sulhasen lookin koostaminen enää voi mennä.
– Meiltä saa kerralla kaiken asuun kuuluvan. Valitsemme yhdessä asiakkaan kanssa asuun sopivan paidan, rusetin, kengät ja esimerkiksi mittatilausliivin, täten jokainen yksityiskohta on loppuun asti harkittu, Anton vinkkaa.
Lippulaivamyymälä sijaitsee Helsingin Kämp Galleriassa, eksklusiivisessa ympäristössä. Mittatilauspuvun tilaaminen on vaivatonta ja järkevän hintainen sijoitus.
Yksilöllinen palvelu ja tuotteet eivät kuitenkaan tarkoita budjetin venyttämistä, sillä mittatilauspukujen hinnat alkavat 1300 eurosta ja paitojen 179 eurosta. Häiden jälkeen vaatetus on jatkokäytettävissä elämän muihin juhliin ja tilaisuuksiin.
– Meille jää asiakkaasta myös mitat talteen, joten hyvin istuvien vaatteiden teettäminen onnistuu jatkossa entistä helpommin, Anton muistuttaa.
Schoffan tarina alkoi 15 vuotta sitten, kun yrityksen perustaja etsi itselleen täydellisesti istuvaa paitaa. Kun sellaista ei millään tahtonut löytyä, syntyi liikeidea Schoffasta – laadukkaasta kotimaisesta paitavalmistajasta. Toisin kuin monet kilpailijat, on Schoffa luottanut suomalaiseen suunnittelutaitoon ja eurooppalaiseen käsityöhön.
– Meille on hyvin tärkeää, että koko mallisto valmistetaan alusta loppuun Euroopassa, eikä vaatteita kuljeteta meille maapallon toiselta puolelta. Euroopan sisältä olemme löytäneet luotettavat yhteistyökumppanit, jotka tekevät hienoa jälkeä käsityön perinteitä vaalien.
1. Varaa aikaa projektille kaikkiaan noin 3 kuukautta.
2. Varaa aika Schoffan verkkosivuilta tai sähköpostitse.
3. Suunnittele puku yhdessä ammattilaisten huomassa.
4. Valmistukseen kuluu aikaa noin 8 viikkoa.
5. Toisessa sovituksessa varmistetaan istuvuus ja tehdään viimeiset muutokset.
1. Varaa aikaa noin 2 kuukautta.
2. Tule Schoffan liikkeeseen, paidan teettämiseen ei tarvitse ajanvarausta.
3. Suunnittele paita ammattilaisen kanssa.
4. Paidan valmistus vie noin 6 viikkoa.
5. Toisessa sovituksessa varmistetaan istuvuus.
Lue lisää Schoffan valmispuvuista ja smokeista
Teksti Tanja Hakala Kuvat Schoffa
Liike Kämp Galleria, Pohjoisesplanadi 33, Helsinki
Puh. / WhatsApp +358 45 1139870
Sähköposti info@schoffa.com
www ja verkkokauppa schoffa.com/
Instagram @schoffaclothing
sulhaselle schoffa.com/haat/
ARTIKKELI ON MAINOSSISÄLTÖÄ, yhteistyössä SCHOFFA
Juttu on julkaistu aiemmin Häät-lehden numerossa 2/2023.
Uusimman Häät-lehden voi lukea ja tutustua sisältöön kätevästi näköislehtenä Issuu.comissa.
Muokattu: 9.8.2024
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.