Häät.fi uudistui! Jatka etusivulle tästä
Osallistu kilpailuun: Paikoillanne – Valmiit – VOITA!
Unelmoitko häistä? Häät-viikkokirjeet sisältävät Häät-tiimin kokoamia hääaiheisia ideoita, inspiraatiota, tietoa ja vinkkejä, ja saat ne sähköpostiisi maksutta. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Helsingin Sanomien tekemässä häälahjakyselyssä 27 prosenttia vastaajista ilmoitti rahan toivotuimmaksi häälahjaksi. Vain pieni osa kyselyn, jossa toivelahjoja valittiin 25 eri vaihtoehdosta, vastaajista valitsi kodin hyötyesineitä. HS:n verkkosivulla tehtyyn kyselyyn vastasi toukokuussa 2014 1 600 ihmistä.
Suosittuja rahan lisäksi kyselyssä olivat lahjakortit tavarataloon, erikoisliikkeeseen, hierojalle tai muuhun hemmotteluun. Myös konsertti-, tapahtuma- ja elokuvaliput olivat monelle mieleisiä häälahjoja. Yllättävän suosittuja kyselyssä olivat myös ohjelma hääjuhlaan tai hyväntekeväisyyslahjat, joissa lahjoitetaan rahaa vaikkapa koulutarvikkeisiin Afrikassa. Ohjelmaa hääjuhlaan toivoi 8 prosenttia vastaajista ja hyväntekeväisyyslahjaa 4 prosenttia.
Helsingin Sanomien kyselyssä vain harva toivoi perinteisiä häälahjoja, kuten astioita tai sisustustavaraa. Tavaralahjat eivät kuitenkaan ole menettäneet suosiotaan kokonaan. Näitä toivovat hääparit, jotka käyttävät tavaratalojen lahjapalveluita tai netin lahjalistoja. Kestosuosikkeja ovat edelleen Iittalan, Arabian ja Pentikin astiat ja sisustustuotteet. Myös Finlaysonin ja Marimekon tekstiilit pysyvät häälistojen kärjessä vuodesta toiseen.
Häälahjalistat ovat arkea nykypäivän häissä. Silti ne silloin tällöin herättävät varsinkin vanhemmissa ihmisissä ihmetystä, joskus jopa ärtymystä. Morsiusparin tarkoitus on kuitenkin helpottaa häälahjalistan avulla sekä nuorenparin käytännön elämää että hääväen häälahjan hankintaa.
Useimmat hääparit elävät nykyään elämäntilanteessa, jossa kaapit ovat täynnä kaikkea. Siksi hääpari ei halua mitään mille ei ole tilaa tai tarvetta. Aikaisemmin häälahjalista oli esimerkiksi kaason tai morsiamen äidillä. Nyt lahjalistasta on tehty julkinen, jottei kävisi niin, että kolme vuosikymmentä sitten Senni-mummolta saadut viinilasit seisovat edelleen käyttämättöminä ja visusti piilossa keittiön yläkaapissa.
Yhä useammin morsiusparilla on myös valmiina lahjatili, johon kerätään rahaa häämatkaa tai vaikka kesämökin hankintaa varten. Toive tavaralahjan sijaan rahan antamisesta usein esitetäänkin jo hääkutsun yhteydessä. Tapakouluttajat myös muistuttavat, että rahalahja kannattaa antaa vain, jos sitä on toivottu.
Muokattu: 28.9.2017
Häät-verkkopalvelut (Editus Oy) tarjoavat sinulle laadukasta kotimaista hääsisältöä ja keräävät evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Ne kertovat meille esimerkiksi, millaisella laitteella käytät verkkopalvelua ja oletko vieraillut sivustoillamme aikaisemmin. Näiden tietojen avulla kehitämme sinulle parempia palveluja ja voimme tarjota kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Hyödynnämme myös analytiikkaa raportoinnissa sekä kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Häät-verkkopalveluille on myönnetty kertova Avainlippu-tunnus.
Valitsemalla ”Hyväksy” annat suostumuksesi siihen, että Häät-verkkopalvelut teknologiakumppaneineen tallentaa ja käyttää tunnisteita edellä mainittuihin tarkoituksiin ja käsittelee niiden avulla kerättyjä tietoja markkinoinnin ja mainonnan kohdentamiseen. Osa Häät- verkkopalveluiden tallentamista tunnisteista on välttämättömiä palvelujen ja kotimaisen hääsisällön tarjoamiseksi. Lupasi koskee palveluita haat.fi ja haamessutnetissa.fi.
Lue lisää evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteesta.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla. Käyttämiämme työkaluja on muun muassa Facebook Pixel.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics, Hotjar, Clarity ja Insight Pixel.